Du har behovet, vi har lösningen

Här är några fiktiva exempel på olika typer av kunder, deras behov och våra lösningar:


Dagiset Päronträdsblomman
Sigbritt, förskolans matmor, stänger av mobilen, och lyckas ta sin första semester på tio år. Det blir drygt fyra veckor på en nästan öde ö någonstans i Thailand, tillsammans med sju kilo böcker, en strandväska, och ett storpack solkräm med skyddsfaktor 50. Kvar i Sverige finns Kalle, Pelle, Lisa, och 18 andra hungriga dagisbarn som vill ha frukost, lunch, mellanmål, och något att ta med sig på utflykten till Stora Skogen.

Istället för att låta någon av dagispersonalen gå in i köket väljer föreståndaren att hyra in matpersonal från Four Service. Barnen slipper leka med en okänd vikarie, och föreståndaren behöver inte lägga ner särskilt mycket tid på att hitta en kunnig ersättare till matlagningen. När solbrända Sigbritt kommer hem, fylld av ny energi, väntar ordning och reda i köket, nöjda barn, och kanske en del nya populära maträtter.


Popupp-restaurangen Juniper
Maximilian, den berömde kocken som till vardags står i köket på finkrogen i city, vill testa ett nytt koncept. Istället för att ta risken att göra sina stamgäster oroliga väljer han att hyra en cykelkällare på Söder en månad. Ut med cyklarna, in med en kortlivad men makalös experimentmatverkstad. Med sponsorpengar från ett brittiskt ginmärke (”high-end, classical styled London dry gin”) kan det bara bli bra. Dessutom är flaskorna snygga.

Maximilian är smart, och låter sin ordinarie personal stanna kvar på finkrogen i city. För att få allt att fungera på den tillfälliga popupp-restaurangen behövs personal som är van att arbeta med krävande uppdrag, och som vet hur man gör intresserade gäster mer än nöjda. Med inhyrd personal från Four Service är det lättare att testa nya saker.


Äldreboendet Skärgårdssol
I takt med att man bli äldre förändras inte bara syn och hörsel, utan också hur vi upplever smaker. Och finns det något tråkigare än mat som inte smakar särskilt mycket? Det här vet Lilian, föreståndare på ett äldreboende nära stan. Hon har tidigare arbetat på äldreboenden där maten kom med budbil, värmdes upp på plats, och ingen hade någon riktig matlust. Det var mycket mat som fick slängas.

Nu, när Lilian har möjligheten att bestämma själv, lagas maten på plats av kunnig och intresserad personal rekryterad från oss på Four Service. Menyn baseras på säsongens råvaror, så långt det är möjligt från näraliggande leverantörer. Den egna kontrollen på inköpen gör att spillet minimeras, vilket gör att kostnaderna hålls nere. Dessutom smakar maten som den ska smaka.


Gymnasieskolan Mot bättre vetande
Kommunalt ägda verksamheter drivs med en annan inriktning jämfört med privata restauranger. Ansvaret för att eleverna på en gymnasieskola erbjuds lunch vilar på gymnasiechefen. För det dagliga arbetet finns en kökschef på varje skola. Köken ska ha en fungerande och dokumenterad egentillsyn av verksamheten. Personalen ska vara välinformerad, och insatta i kostens betydelse för hälsan.

Allt det här vet gymnasiechefen Inga-Lill, som ansvarar för att upphandla tjänster till bland annat köken i gymnasieskolorna. Det har tidigare varit svårt att hyra in tillfällig personal till köken, då de som arbetar där måste ha rätt utbildning. Nu vet Inga-Lill att Four Service personal är utbildade i egenkontroll, och är HACCP-certifierade (hygienutbildade). Då kan hon lämna över ansvaret för att lösa tillfälliga personalbehov till respektive kökschef, och får nu tid över till mer övergripande frågor.


Gyllene medaljbanketten
Generalansvarige Lukas von Weissbesser vill inte gärna synas, men däremot ha järnkoll. Han har säkerställt att årets guldmedaljer delats ut, diplomen hamnat i rätt händer, att alla har fått hålla sina tacktal och hälsat på Den Högste Hövdingen, att ordföranden i nomineringskommittén är nöjd med sin stund i strålglansen, och att press och teve fått sina bilder och intervjuer. Tout va bien. Nu är det dags för mat.

Bankettservering är ingen lek, det vet vår personal som arbetar på finare middagar och banketter. Vid stora tillställningar kan det vara totalt över etthundra personer som arbetar hårt för att göra gästerna och inte minst arrangören nöjda. Strikt klädsel, svart knälång kjol, vita välstrukna skjortor med fluga, svarta byxor, svarta strumpor, välputsade skor, ingen parfym, diskret sminkning. Inget flams. Serveringen styrs av diskreta tecken från hovmästaren. Personalen har ett eget ansvar för gästerna vid respektive bord, med fat- och dryckesservering. Det är därför personer som Lukas von Weissbesser ringer in personal från oss, när det behövs något extra.


Anrika Bankens direktionsmatsal
Madeleine, som arbetat som ansvarig för direktionsmatsalen ”en längre tid”, vet vad samtliga gäster heter i förnamn, men dristar sig sällan till att använda mer än efternamnet. Hit kommer bara den med egen nyckel. Här kan man i lugn och ro träffa andra i samma position, bjuda in gäster, kunder, och leverantörer. Små sällskap, inget som helst behov av att synas, utan bara få vara.

Här behövs personal som är extremt erfaren och kunnig, inte har något konstigt i polisregistret, som förstår vikten av att kunna föra sig, kan hålla tyst, inte synas mer än absolut nödvändigt, men ändå ständigt vara uppmärksam på gästernas behov. Personkemin med den ansvarige är inte alltid enkel, men när det fungerar blir det väldigt, väldigt bra. Det är till oss som Madeleine ringer, därför att hon vet att vi prioriterar kvalitet framför kvantitet. Och att personkemin finns där …


Big Company’s personalrestaurang
Stressade Niclas, ansvarig för en stor personalrestaurang nära dig, vet att den stora utmaningen är att det är samma lunchgäster varje dag. Det ställer krav på kreativitet och experimentlusta. Och det ska gå undan, samtidigt som maten ska smaka bra, vara säsongsanpassad, hälsosam, och inte kosta för mycket. Ny soppa varje dag, tre huvudrätter, någonting vegetariskt, grönsallad, smör, bröd, olika röror, vatten, juice, te, kaffe, mjölk, socker, kakor. Samt en och annan specialkost, förstås.

När det varje dag kommer hundratals hungriga personer samtidigt måste det klaffa. Inte bara under själva lunchen, utan också med menyplanering, kostnadskontroll, inköp, förberedelser, tillagning, servering, svara på frågor, påfyllning i buffén, plocka undan, diska, städa. Allt det här vet den restaurangansvarige Niclas, och att vi ställer upp med all nödvändig personal. Dessutom vet han att flera av våra kockar får ny inspiration och lär sig moderna kökstekniker med hjälp av restaurang- och storköksspecialisten Martin & Servera. Det är kunskaper de sedan tar med sig ut till våra uppdragsgivare, som får nöjda matgäster.


Conferensa Kursgård
Paulus driver en kurs- och konferensgård en bit utanför stan, på en plats dit SL nästan inte hittar. Här finns naturligtvis en naturskön, lummig miljö nära en fantastiskt fin liten sjö, betande får, ulliga moln, och skönsjungande fåglar. Hit kommer hundratalet företagsgäster för att sitta av de senaste PowerPoint-presentationerna, gå igenom vision och mission, plus ha litet roligt. Som de flesta andra kurs- och konferensgårdar gäller frukost, lunch och middag på samma ställe, samt frukt, vatten, kaffe, te, kakor. Och gärna litet att dricka i baren på kvällen.

Då Paulus hellre utvecklar sitt koncept och marknadsför sin anläggning än står i köket hela tiden, finns då och då en kock från Four Service på plats. Paulus övriga anställda i köket förväntas kunna fungera lika bra i receptionen som i baren, varför kökspersonalen från Four Service kommer till hjälp när konferensgästerna strömmar till extra mycket. En annan sak Paulus funderar på är om inte hans kök skulle kunna laga mat till förskolan i närheten. Kanske dags att ringa Four Service om ”hyr först, anställ sedan”? Hmmm!


Restaurang Lunchhaket
Många ser disken som ett nödvändigt ont; det är ju i köket och serveringen som det viktiga arbetet görs. Eller? Zorba, köksmästare på Restaurang Lunchhaket, tänker alltid ett extra varv för att få verksamheten att flyta på utan problem. Menyerna för dagens lunch sitter som en spik, han har koll på vad varje portion får kosta, gästerna är nöjda. Kantinkökets kallskänka håller koll ute i matsalen, kockarna har inga problem med att portionera mat. Men innan Zorba fick koll på läget …

… fanns det inte alltid tillräckligt med bestick till gästerna, ett och annat glas var bara hyfsat rent, och kockarna fick tjata till sig rena kantiner. Mycket berodde på att diskarna kom och gick, hade svårt att kommunicera, de visste inte riktigt hur maskinerna fungerade, eller vikten av att ligga ett steg före. Four Service entreprenadlösning för disken innebar en omedelbar trygghet för Zorba. Utbildade diskare med egen arbetsledning, automatiska lösningar vid vakanser, och människor som kan och vill hjälpa till som biträde när det blir en minut över.


Ta hand om dig-sjukhuset
Sjukhusmat brukar sällan hamna på någon matrecensents tio i topp-lista. Det är kanske inte så konstigt, men för den som inte har något alternativ uppskattar man desto mer när det finns någon i sjukhusköket som faktiskt bryr sig. (Och har de rätta kunskaperna när det gäller specialkost.) Sjukhuschefen Pia ser maten som en viktig del i patienternas rehabilitering, så att de kan lämna sjukhuset så snart det är möjligt.

Sjukhusets nya kock, som för övrigt råkar komma från Four Service, kan redan planera matsedlar, beställa råvaror, ansvara för budgeten, och är självgående. Dessutom rätt trevlig. Till dessa goda egenskaper kan vi också lägga en bred kunskap om specialkost. Vegetariskt, glutenfritt, mjölkproteinfritt, mat till laktosintoleranta, mat till dem inte kan äta ägg eller soja, eller har en allergi mot fisk. Det här kan våra kockar som arbetar med specialkost hantera utan problem, och du som sjukhuschef kan ägna dig åt andra saker.


Smaka Gott Och Ha Roligt Catering
För att få variation i livet har Anna-Lisa gått från ett stressigt arbete i mediabranschen till sitt eget cateringföretag. Nu fixar hon biffen vid bröllop, kick-offer, en och annan begravning, studentbaler, högtidsdagar, företagsluncher ute i skogen, minnesstunder, dop, företagets julbord, premiärer med mingelmat, och allt oftare också ”laga mat hemma med en riktig kock”-evenemang; en bra present.

Säsongens råvaror, hög kvalitet, och personal som finns på plats när det behövs, och som kan leverera, är nycklarna till framgång. Anna-Lisa vet hur viktigt det är att ha koll på ekonomin. Visst kan man låna in grannens tonåringar för att få serveringen till en låg kostnad, men det blir sällan bra. Och det är just kvaliteten på Four Service personal som gör att de går in som kock då och då, serverar, och stöttar där det behövs, när det behövs. Nöjda kunder kommer tillbaka, också till Anna-Lisa.