Vår historia

1989 fanns inte några bemanningsföretag som arbetade med hotell och restaurang. Ingen som kunde ordna fram en servis, rekrytera en köksmästare, eller hitta just den rätta personen till hotellreceptionen. Det var då vi insåg att vi hade något som marknaden frågade efter, men inte kunde få tag på. Riktigt bra personal.

Det började vid ett köksbord

Som de flesta andra familjeföretag började vi i liten skala. Vi satt runt ett kantstött köksbord i en liten andrahandsetta på Södermalm, och undrade vad vi gett oss in på. Efter ett par veckor ville den grå Dialog-telefonen med snurrskiva (det här var på statliga Televerkets tid) inte sluta ringa. Jouren höll vi igång med den då toppmoderna mobiltelefonen Technophone PC107-3; nästan lika stor som ett paket flingor, och tyngre än fem iPhones av nyaste snitt. Dator med diskett, internet fanns inte.

Det första bemanningsföretaget för hotell- och restaurangpersonal

Men något som fanns var vår stora vilja att förändra branschen. Och som alla entreprenörer som ligger i framkant av utvecklingen hade vi det riktigt tufft i början. Vi var ju trots allt först med att hyra ut restaurangpersonal, och branschen visste inte riktigt på vilket ben de skulle stå. Sedan, när vi som första bemanningsföretag blev medlemmar i Visita, förstod alla att vi kommit för att stanna. Tidningarna skrev om oss, och kunderna strömmade till, liksom restaurangpersonal som sökte ett tryggt alternativ till osäkra anställningar. 1989 blev vi det självklara valet när det gäller personal till hotell och restaurang, och det är vi fortfarande.

Fortfarande med största fokus på kvalitet

Det finns alltid en risk att man blir lat och litet bekväm med åren. För att inte hamna i den fällan har vi valt att enbart hålla oss till det vi är riktigt bra på: personal till restaurang och hotell. Därför hittar du inte några städare eller vaktmästare hos oss. Det händer att vi tackar nej till kunder istället för att skicka ut personal som inte håller måttet, eller tar några andra genvägar. Istället har vi hela tiden fokuserat hårt på att säkerställa och öka kvaliteten på de områden där vi är bra. Vi satsar på kvalitet, inte kvantitet.

I bättre form än kanske någonsin tidigare

1989 är ett tag sedan. Ingemar Stenmark vann sin sista världscupsseger, första avsnittet av Simpsons och Seinfeld visades i amerikansk teve, Berlinmuren ramlade omkull, Roxette toppade Billboard-listan i USA, Globen invigdes (vi hade ofta personal på plats vid stora evenemang), och Four Service startades. Nu, många år senare, är vi i makalöst fin form.